جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    در زمینه فقه / رساله توضیح المسائل- اخلاق / اسراف و تبذير
    اسراف، اتراف، تبذير

    صفحه 385

    اسراف، اتراف، تبذير

    مسئله 56- يكى از گناهان بزرگ در اسلام اسراف و تبذير است و آن اقسامى دارد كه يك قسم از آن حرام نيست.

    الف) فرو رفتن در مشتهيات نفس از راه حرام كه قرآن به آن «اتراف» مى‏گويد كه اگر در فردى پيدا شود دنيا و آخرت او را تباه مى‏كند و قرآن او را فرد شومى از اهل جهنّم مى‏داند:

    «وَ اصْحابُ الشِّمالِ ما اصْحابُ الشِّمالِ فى‏ سَمُومٍ وَ حَميمٍ وَ ظِلٍّ مِنْ يَحْمُومٍ لا بارِدٍ وَ لا كَريمٍ انَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفين»[1]

    «و ياران چپ، كدامند ياران چپ؟ در ميان باد گرم و آب داغ. و سايه‏اى از دود تار. نه خنك نه خشك. اينان بودند كه پيش از اين نازپروردگان بودند.»

    و اگر در ملّتى پيدا شود، آن ملّت را نابود مى‏داند:

    «وَ اذا ارَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَولُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»[2]

    «و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم، خوش‌گذرانان آن شهر را وا مى‏داريم تا در آن به انحراف و فساد بپردازند، و در نتيجه عذاب بر آن شهر لازم گردد، پس آن را يكسره زير و زِبَر كنيم.»

    ب) به هدر دادن نِعم الهى نظير نابود كردن مال و عمر و آبرو و مانند اينها كه قرآن به آن «تبذير» مى‏گويد و مبذّر را برادر شيطان مى‏خواند:

    «انَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا اخْوانَ الشَّياطين»[3]

    «همانا اسراف‌كنندگان برادران شيطان‌ها هستند.»

    ج) فرو رفتن در مشتهيات نفس از راه حلال كه به آن «اسراف» گفته مى‏شود و آن گرچه‏ حرام نيست، ولى محال است كه مسرف بتواند به كمال انسانى برسد و قرآن او را مورد بى‏مهرى و بى‏عنايتى از طرف حقّ مى‏داند:

    صفحه 386

    «انَّهُ لايُحِبُّ الْمُسْرِفين».[4]

    «به درستى كه خداوند اسراف كنندگان را دوست نمى‏دارد.»

    بلكه او را يك مؤمن واقعى نمى‏داند:

    «وَالَّذينَ اذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا»[5]

    «و كسانى كه به هنگام بخشش، زياده‌روى نمى‏كنند.»

    مسئله 57- كسی‌كه خلاف شأنش خانه يا لوازم زندگى و حتّى خوراك و پوشاك تهيه كند مسرف است، و بايد خمس آن خانه و لوازم زندگى و مانند آنها را بدهد، و از مؤونۀ سال حساب نمى‏شود، و همچنين مترف و مبذّر بايد خمس آنچه را اتراف و تبذير نموده‏اند بدهند و نمى‏توانند از مؤونۀ سال حساب كنند.

    مسئله 58- وسواسى كه براى تطهير، زيادتر از متعارف آب استعمال مى‏كند، علاوه بر گناه وسواسى كه دارد مبذّر نيز مى‏باشد و گناه آن را نيز دارد.

    مسئله 59- اگر سؤال (ابراز نياز) بي‌جا سبب ذلّت شود حرام است، و آن سائل چون آبروى خود را بي‌جا به هدر داده، مبذّر است، و اگر سبب ذلّت نباشد، گرچه حرام نيست، ولى يك مؤمن واقعى نبايد ابراز نيازمندى بي‌جا داشته باشد و به اندازۀ مقدور، عزّت و كرامت خود را بايد حفظ كند.



    [1]. واقعه، 41- 45.

    [2]. اسراء، 16.

    [3]. اسراء، 27.

    [4]. انعام، 141.

    [5]. فرقان، 67.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365